CUTI SEMESTER -Make Money- SAYA ORANG SUSAH



Hai u olls.. wey, malas sebenarnya nak update blog, tapi dah xde keje sangat dah...nak menconteng je rasanya.. hah, nak conteng la ni.. banyak nak cite.. cite pe? PENGALAMAN CUTI SEMESTER. 
kalau u olls perasan la, da macam budak darjah 3 kan, buat karangan, tajuk PENGALAMAN WAKTU CUTI.hehehe.... gelak la kau, kau ingat aku tak tahu ker? haha, hey, saya pun pernah buat taw..hehehe... 

17 Januari, last paper foe semester 5, and i already finished,. so, bermula la cuti semester saya, sebulan mak.. apa la nak buat kat umah kan.. pikiq pikiq pikiq tora.. haaaaa,make money.. 

burger, jual topup, siapkan bunga quilling untuk doorgift kakak kawen nanti... and most important, cari tempat nak praktikal nanti...wey, cuti tak bermakna bila ada kaitan dengan hal-hal belajar ni... waaaa...kena pikiq lagi la camni...kat mana, kat mana, kat mana??? help me....




Ramai yang terkejut bila saya katakan yang saya pernah jual burger selama 3 tahun..yap, 3 tahun.. masa form 6, saya jual burger untuk cari duit poket p skolah.. saya jual One Drop Perfumes, saya jual kuey kat skolah, dan saya pun pernah jual nasi kat skolah.. saya bukan orang kaya, dan saya diajar untuk berdikari, cari duit sendiri.
satu je yang saya pegang sampai sekarang, kalau nak something, get it YOURSELF..means, jangan bergantung kepada orang lain. so bila ada yang kata saya pakai duit lelaki untuk dapatkan sesuatu, sorry, itu bukan saya ya.. 

Dan cuti semester yang ada ni, saya manfaatkan sepenuhnya.. malu tetap ada, tapi saya letak tepi.. saya bukan orang senang k, so cara hidup saya, memang lain daripada orang lain. walaupun kadang-kadang saya pernah rasa, kenapa hidup saya macam ni dan tak sama dengan orang lain.. hurm...

so, let story pengalaman cuti semester saya.. XOXO


alaaa, tengok tu, da tunggu akak nak cerita ya,,hehhe....sat la sayang, nak warm up dulu..:)
 
yeay, oke dear...jom-jom, da nak start ni...

First, selesaikan tempat latihan industri dulu..wahaha, yang ni memang pening. kenapa? hey, ingat senang ke nak cari tempat praktikal, bukan diatur-atur, kena cari sendiri la..hurm, saya tak nak prktikal dalam terengganu sebab da puas duk sini. so gunakan peluang yang ada, praktikal kat KL..yeay, nasib baik kakak kerja sana, so tempat tinggal da setle,yang tu xyah fikir. asalkan cari yang dekat-dekat tu je.
3 hari lepas, ada la hantar resume dekat satu company ni, dan dorang terima untuk buat LI kat sana. lega kepala ni ha... company dekat Kompleks Al-Amaniah, Batu Caves..dekat bangunan JPN Gombak..kalau ikutkan da confirm nak kat sana, da call HR dia, tapi bila check balik, jauh la ngan umah kak, wey tak larat aku nak ulang-alik...takkan la nak cari umah sewa lak, satu keja plak aku nak kena buat..huhu...so, nak cari yang dekat sikit la..mati la nak explain kat Pn. Mas tu, nak cancel kan balik yang first..adehh,,,..

Then pagi semalam, dapat satu email, respon daripada post saya kat Majalah.Com, suh saya emailkan resume untuk penilaian mereka...so saya emailkan, saya boleh buat LI kat sana, tapi dengan syarat saya kena hantar surat pengesahan daripada Uni dulu. ok, da cantek tuh..tempat tak jauh sangat dengan umah kak, dalam 5km camtu la.. hehe.. so its DONE..

Second, jual burger.. alahaiii,,da lama saya tinggal, jadi kekok sikit la..haha...tapi takpe, tebalkan muka, kuatkan hati, Insyaallah, Tuhan bantu kita kan.. so far, 3 hari jual burger, alhamdulillah still oke walaupun tak ramai yang datang sebab orang kg tak tahu pun..kelas malam budak darjah 6 pun tak start lagi, so, faham2 la kan. saya faham jer..lollll...

yummyy.....

Nanti saya akan upload gambar jual burger,hehehe....Insyaallah akan dapat hasilnya nanti.. Amin..
so its DONE..

Third, jual topup..haaa, yang ni saya suka sebab untung memang nampak, dan modal takkan hangus sebab yang ni memang berjalan.hehehe... 


ehem-ehem, kat rumah saya yer, bukan kat blog ni.. :p
so its DONE...

Fourth, siapkan bunga quilling....asalnya yang ni just untuk main-main jer, yela, da minat kan....tapi bila fikir-fikir balik, boleh buat doorgift untuk kawen nanti...tup-tup kak nak buat untuk dia kawen nanti...hehe,,,so saya buat 100 biji bunga quilling.. so far da siap 20 biji bunga ...


Yang ni just teaser je k,..buat masa ngah study untuk final exam..comel x? rumit yang amat, haha..susah kau bhaaa...
yang untuk kakak kawen, tak amek gambar lagi..malas..kuikuikui..
so its x done lagi..hahha...cantek spelling aku kan. wekk..

Pengalaman lain memang ada, tapi jari da malas nak menari...hoho...so sampai kat sini je la..tunggu next n3 la ek..
macam biasa, untuk tatapan diri sendiri, gambar my abang mesti ada terselit kan...nih ha...



Ini gambar masa abang melawat my mom kat IJN, tu adik bongsu saya, paling rapat dengan abang..Alhamdulillah, abang boleh terima saya dan keluarga saya seadanya.. saya sayang abang... sangat-sangat taw,
DONE... :)


3 comments:

Anonymous said...

pandai u buat dat door gift dear. :)

Unknown said...

hehe...tak susah mana pun nak buat, just kena ada semangat je, kalau x hancus la..

Unknown said...

student UMT k???

Our Song Sayang...Ijaqika...