BELI ONLINE?



Assalamulaikum blogger.. well, today is sunday and i have briefing foe Internship this evening... praktikal aka latihan industri, well, it sound like scared.. wow.. a little bit uncomfortable,,, btw, must be good someday..
and i do my best right now...ohh,, i'm scared to waiting all the time.. hehe...
dah macam bom atom kan... takut menunggu..well, da lari tajuk ni...




Beli online, berani ke tak? hahaha, siapa-siapa yang kenal saya, tabik spring la... memang dah biasa beli online.sebab? ntah, habiskan duit kot. (elesss, macam la banyak sangat duit kan..huhu...)...

sebenarnya, takdenya nak takut bila beli online. sebab, sebelum betul-betul nak beli tu, check la betul-betul.. kalau dah berkenan pandang pertama, hurm, memang tak leh nak buat pe la kan... tutup mata, transfer duit, done...

Dalam sejarah, mula-mula takut jugak nak beli online..yelah, mana tahu kalau barang-barang yang kita nak tu tak sama macam yang kita nampak dalam blog atau fb.. tapi kuatkan semangat la,...hehe...meh nak bagi tips sikit, camne nak beli online ni...

- kalau dah namanya beli online, kena rajin survey lah kan.. biasanya saya akan banyak membeli dekat Girl Blog, sebab harga lagi murah daripada penjual online yang lain. kat sini, banyak jual baju dari korea la, kain tak berapa best sangat sebab material cotton korea lain daripada malaysia punya..dah namanya korea, negara bersalji camtu, memang la material kain lain daripada yang kita biasa pakai kan.

- bagi yang pertama kali nak beli secara online, dan rasa was-was, better beli yang murah dulu. sebabnya kalau barang tu tak menepati apa yang kita harapkan, mula la nanti rasa nak tembak je penjual online tu... haha,,saya sendiri pernah rasa camtu. kalau barang tu harganya murah, mungkin boleh kurangkan sikit rasa ketidakpuasan hati tu kan..hehehe...




- minta tolong bersabar..beli online bermakna kita beli secara atas angin. means, kita bayar dulu then baru dapat barang. biasanya 2 hingga 3 hari bekerja, tu pun kalau barang ready stok. tapi kebanyakkan barang yang dijual, terutama pakaian korea, akan ambil masa dalam 7-8 hari bekerja sebab supplier akan order barang dari sana. memang lambat la. ada orang yang jenis tak sabar, hari-hari asyik tanyakan barang dia,. kadang-kadang, penjual pun dah tak tahu nak terangkan macam mana..atas customer la, kalau dapat yang cerewet, gasaklah nak melayan.. so, be patient. 




- Hah, yang penting, kalau nak beli online, lagi senang kalau gunakan transaksi secara online.. yang ni part paling penting sebab akan lagi memudahkan kita.. tapi tak ramai yang berani guna sebab takut no account public sangat. hurm, yang ni saya guna.. akibatnya? laju je duit ptptn berjalan.. hahaha,,,, tak caya try la buat.. betul, sampai ramai yang cakap, dah la beli online...habiskan duit jer beli online ni......yer, saya pun dah kurangkan...hehehe,,,sebab saving untuk tunang nanti..hehehehe...

tu antara tips yang saya boleh kongsikan la. tak banyak tapi just untuk pemahaman kita bersama. sepanjang tiga tahun saya belajar, dah banyak sangat saya beli barang secara online. dan yang terbaru, dress untuk tunang nanti.. antara barang-barang yang pernah saya beli secara online: 

1)baju/dress/blouse
2)jamu untuk kesihatan
3) bagpack, handbag, purse
4)barangan kraf (quilling tools)
5)baju kurung, jubah
6)kasut, wedges, high heels
7)selendang halfmoon
8) alat-alat tulis, stationery
9) compress towel
10)jam tangan
11) baju baby
12) SDII
13) tiket bas (tiap-tiap bulan beli..hehe)

hurm, rasanya ada lagi yang saya beli, tapi dah tak berapa nak ingat.. semester lepas, saya habiskan dalam 1k. haha,, mati akus... main beli sampai tak hingat dunia kan..


saya pernah beli melalui Groupon, sekali jer sebab nak try tengok dulu macam mana. dan.................................................................................................................................................................barang tu sampai....hehehe....tapi saya tak tengok lagi, ada kat rumah.. hah, kalau dah cuci mata kat groupon, memang rasa semua nak beli. mak aiihh,,, less sampai 85%..nampak macam tak masuk akal kan, tapi betul, memang murah...

kat zalora pun pernah, tapi bukan barang saya, tolong beli untuk kawan sebab dia dah berkenan sangat..kita cuba ya...dan barang tu sampai gak..aaaaaaaaaaaaaaaaa.... :p

beli online, tak salah.. tapi semester lepas, masa saya ambik subjek Islam dan Ekonomi, sebenarnya tak sah di sisi agama. sebabnya kita tak nampak barang kat depan mata.. just di alam maya jer. syarat-syarat untuk berurusniaga tak cukup. 
tapi dalam situasi sekarang, dah takde mana-mana penjual online yang sanggup ambil risiko, pos barang dulu, baru bayar duit. hurm, ntah, ikut peredaran masa, memang jauh dengan apa yang disyaratkan dalam islam..
(dah tahu, tapi tetap still membeli..hehehe...)

so, dah cukup untuk entry hari ni, amik kau, dua skali aku post... dah boring tahap gaban nih.. 
tq sebab membaca...


DONE XOXOXo




No comments:

Our Song Sayang...Ijaqika...